DuurzaamTips

Waarom stapt men over van energieleverancier?

Waarom stapt men over van energieleverancier?

Elk huishouden is afhankelijk van een energieleverancier, want we maken dagelijks gebruik van stroom en gas. In de meeste gevallen worden er op contractbasis afspraken gemaakt met desbetreffende leverancier. Echter blijkt dat er een behoefte is om zo nu en dan over te stappen van energieleverancier. Dit kan vanwege verschillende redenen, zoals een verhuizing, te hoge prijzen of slechte dienstverlening van de huidige energieleverancier of om het profiteren van interessante voordelen van een andere leverancier.

Aangezien het overstappen best wat administratief werk met zich meebrengt, zijn er vele bedrijven die zowel particulieren als bedrijven hierin assisteren. Zo kun je bij Overstappen.nl terecht voor informatie omtrent het overstappen van energieleverancier. Zij adviseren ook waar, wanneer en hoe over te stappen en geven tips om er zo voordelig mogelijk van af te komen. De Luminablog biedt naast deze website nog vele andere informatieve pagina’s die je kunt bekijken als je van plan bent over te stappen van energieleverancier.

Prijs of dienstverlening?

Een studie, waarbij 462 consumenten van een Duitse energieleverancier bevraagd werden, heeft uitgewezen dat de voornaamste reden waarom klanten overstappen te maken heeft met hun klanttevredenheid. Bij deze studie werd er onder andere nagegaan hoe tevreden men is over de klantgerichtheid van hun energieleverancier, hoe het contact met hen is en wat men van de prijs kwaliteitverhouding vindt. De onderzoekers bekeken ook de intentie van de klanten om over te stappen naar een andere leverancier en verder in welke mate de klant loyaal is aan de huidige leverancier. Er is ook gebleken dat er klanten waren die per definitie niet tevreden waren op monetair gebied, maar desondanks geen grote overstap intentie hadden. Dit impliceert dat klanten minder gericht zijn op de kosten van de producten of diensten, maar dus meer kijken naar de het proces van de dienstverlening, bijvoorbeeld de klantvriendelijkheid en het leveringsproces. Het is daarom belangrijk dat energieleveranciers zich gaan focussen op de tevredenheid van hun klanten, zodat deze loyale klanten worden en het klantbehoud vergroot.

Waarop letten bij het overstappen van energieleverancier

Bij het overstappen van energieleverancier is het belangrijk om het volgende in acht te nemen:

  1.     Ga na waarop het tarief gebaseerd moet zijn. Moet het flexibel zijn, milieuvriendelijk of gewoon het goedkoopst?
  2.     Maak altijd vooraf een goede vergelijkende analyse van verschillende leveranciers. Ga na wat ze uniek maakt, welke voordelen ze te bieden hebben en wat hun werkwijze is. Hierbij kun je verschillende websites bekijken die prijzen vergelijken van energieleveranciers, of je kunt op de websites gaan van de leveranciers die je op het oog hebt.
  3.     Als de leverancier zich niet houdt aan de afgesproken tijd van levering, wordt er vaak genoeg een uitkering gegeven voor de wachtperiode.
  4.     Geef altijd de correcte informatie door. Bijvoorbeeld hoeveel gas en elektriciteit je gebruikt per dag, hoeveel je op jaarbasis gewend bent te betalen, hoeveel mensen er zijn in jouw huishouden, wat voor type bezit de woning is, hoeveel slaapkamers zijn er enzovoorts.
  5.     De meeste leveranciers bieden een compensatie als er iets mis gaat tijdens het overstappen. Dus vraag ook hiernaar want je hebt er recht op.

Geef een reactie